Krijgt u voor het eerst andere inkomsten naast uw uitkering? Bijvoorbeeld uit werk of een andere uitkering? Dan moet u dat natuurlijk melden bij ISD BOL. Dat doet u met een mutatieformulier. Met het digitale mutatieformulier gaat dat makkelijk en snel.

Vanaf dat moment krijgt u van ons regelmatig een inkomstenformulier. Hoe vaak, hangt af van de inkomsten. Bij sterk wisselende inkomsten krijgt u elke maand een inkomstenformulier. Bij relatief vaste inkomsten één of twee keer per jaar (januari en juli).

Voor het eerst inkomsten naast de uitkering? Gebruik het mutatieformulier

Krijgt u voor het eerst ook nog andere inkomsten naast de bijstandsuitkering? Vul dan zo snel mogelijk een mutatieformulier in. Wij zorgen er dan voor dat u een inkomstenformulier krijgt.

In het vervolg geeft u uw inkomsten aan ons door met het inkomstenformulier. Dat kan op papier of digitaal. We leggen hieronder uit hoe dat werkt.

Papieren inkomstenformulier

Zodra wij weten dat u inkomsten heeft, krijgt u van ons een papieren inkomstenformulier.

  • Wacht met invullen en inleveren van het inkomstenformulier totdat u alle bewijsstukken van de inkomsten van die maand bij elkaar heeft.
  • Vul het inkomstenformulier in en lever het bij ons in.
  • Doet u dat vóór de 10e? Dan krijgt u de uitkering op tijd. Zoals u gewend bent.
  • Levert u pas de 10e of later in? Dan krijgt u de uitkering ook later.
  • Duurt het te lang voordat u de bewijsstukken bij elkaar heeft? En komt u daardoor in de problemen? Vraag dan om een voorschot. Dat kan vanaf de 10e van de maand via deze pagina.
  • Wij wachten tot de 27e. Daarna krijgt u een brief van ons met een uiterste inleverdatum. En kunt u een boete krijgen.
  • Reageert u niet op onze brief? Dan stopt de uitkering.
  • Lever het inkomstenformulier altijd in: ook als u denkt dat u geen uitkering meer nodig heeft!

Dus

Illustratie van de inleverprocedure van het papieren inkomstenformulier

Digitaal inkomstenformulier

Sommige klanten kunnen hun inkomsten digitaal doorgeven. Dus op een computer, tablet of smartphone. Dat geldt vanaf 31 juli 2018 voor klanten die alleen 'vaste' inkomsten hebben Dat zijn inkomsten die maar 1 keer per (half) jaar veranderen. En vanaf 1 december 2018 ook voor een klein groepje klanten die 'vaste' maandelijkse inkomsten hebben. Klanten die digitaal hun inkomsten kunnen doorgeven, hebben van ons een brief gehad. Deze klanten krijgen telkens een e-mail van ons als het tijd is om hun inkomsten door te geven. Dat kan natuurlijk alleen als wij uw e-mailadres weten. Heeft u een nieuw e-mailadres? Geef dat dan aan ons door. Kijk hieronder hoe dat gaat.

Voor klanten die geen brief van ons hebben gehad, blijft alles hetzelfde. Steeds meer klanten krijgen de mogelijkheid om de inkomsten digitaal door te geven. Wij houden u op de hoogte!

Wilt u een nieuw e-mailadres doorgeven?

Dat kan heel eenvoudig via het digitale mutatieformulier.

  • Stap 1
    Log in met uw DigiD
  • Stap 2
    Op de pagina ‘Wat wilt u melden’ kiest u voor ‘Er verandert iets anders’. En daarna ‘Mijn e-mail adres verandert’. Vul het nieuwe e-mail adres in. Bevestig dat de gegevens kloppen en klik op ‘Verzenden’.